Search
Close this search box.

دای پلت

با توجه به اهمیت دای در کارکرد دستگاه پلت و کیفیت خوراک تولید شده، همواره تولید کنندگان نگران کیفیت مناسب دای بوده و در تکاپوی خرید با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت می باشند.

مهمترین بخش دای آلیاژ خام است که با توجه به تنوع آلیاژها در بازار، شرکت های تولید کننده از منابع مختلف اقدام به تامین مواد اولیه می نمایند.

آلیاژها شامل چند نوع می باشند، فولاد تقویت شده، آلیاژ استیل-آلومینیوم و آلیاژ استیل-کروم.

۱- فولاد تقویت شده: این نوع آلیاژ به علت مقاومت پایین جهت بهره برداری برای دوره های کوتاه مدت تولید مناسب می باشد.

۱-۲- آلیاژ استیل-آلومینیوم: رنگ این نوع آلیاژ قدری مات تر از آلیاژ کروم بوده و هنگام کارکرد در دستگاه پلت سریعتر دچار خوردگی و ساییدگی می گردد.

۱-۳- آلیاژ X46Cr13: تأمین این نوع آلیاژ بیشتر از سه شرکت بزرگ تولید صنایع فلزی و آلیاژی از کشور چین انجام می شود، جهت کارکرد دستگاه پلت استاندارد و مناسب تر از سایر آلیاژها می باشد.

۲- پیوستگی آلیاژی: برخی از دای ها از جمله دای های شرکت ژنگ چانگ یا CPM یا عمومن دای پلت های گیربکسی به دلیل داشتن جایگاه زبانه در پشت دای، نیاز به برش کاری زیاد و اتلاف مقدار زیادی آلیاژ دای دارد لذا برخی از شرکت های تولیدی برای کاهش هزینه های آلیاژی، حلقه های بیرونی دای را به صورت جداگانه تولید و در مرحله بعد به بخش اصلی می چسبانند که این نوع دای ها به دلیل دو قطعه بودن بیشتر دچار فرسایش، شکستگی و یا خوردگی می شوند.

۳- نوع دستگاه مته کاری و دور مته: یکی از مولفه های کیفی دای، نوع دستگاه مته کار و دور مته کاری می باشد، دستگاه مته کاری فشنگی که دقت بالایی در سوراخ کاری دارد عملکرد بهتری نشان داده و در حفظ زاویه دقیق سوراخ ها بسیار موثر می باشد، همچنین در مورد دور مته، هر چه دور دستگاه جهت سوراخ کاری دای بیشتر باشد سطح داخلی صیقلی تر بوده و در نتیجه پلت تولید شده با سهولت بیشتر و مصرف انرژی کمتر و همچنین کاهش حالت خشبی از دای خارج می گردد.

جهت مته کاری از دو نوع مته می توان استفاده کرد، یک نوع مته شبیه به مته های قدیمی بوده که با ایجاد قلاویز و بیرون راندن فلزات کنده شده مته کاری می نماید، نوع دیگر اما بسیار نازک بوده و دارای سوراخ در داخل خود مته می باشد بنابراین فلزات برش داده شده از داخل مته بیرون آمده و به این شکل کیفیت سوراخ های دای ارتقا یافته و کاملن صیقلی می باشند.

در حال حاضر در بین شرکت های تولید کننده دای چندین دور مته مورد استفاده قرار می گیرد، دور ۸۰۰۰، ۱۶۰۰۰ و ۳۰۰۰۰ دور در دقیقه، بدیهی است که هر چه دور مته بالاتر باشد سطح داخل دای صیقلی تر شده و پلت تولید شده کیفیت بهتری خواهد داشت.

همچنین با بهره گیری از این ماشین آلات، عملیات سوراخ کاری به صورت پیوسته انجام شده و با هر دور یک سوراخ کامل تا انتها ایجاد شده و از مته کاری چند باره و ایجاد چندین حلقه در داخل سوراخ دای و یا تخلخل ریز در سطح سوراخ جلوگیری می گردد. این مورد با استفاده از نور چراغ قوه و مشاهده حالت چند لایه داخل سوراخ دای به راحتی قابل تشخیص است.

۴- عملیات حرارتی دای: جهت تقویت ساختار دای در برابر فشار و سایش، پس از انجام مرحله برش دای و مته کاری، دای تحت خلا و حرارت بسیار بالا فرایند گرمایی می شود، ماشین آلات و فرایند این بخش با توجه به تکنولوژی هر شرکت، متفاوت می باشد.

۵- عملیات بالانس و تقویت دای: پس از انجام مراحل اولیه آماده سازی دای، عملیات حرارتی و سرمایشی تحت خلا، آلیاژ دای دچار تغییر شکل اندکی شده و برای کارکرد بهینه دای مجددن بالانس مکانیکی انجام می شود.

با توجه به زمانبر بودن و تجهیزات گران قیمت و بسیار پیچیده، این مورد فقط در برخی از شرکت های مطرح تولید دای انجام می گردد.

۶- لایه محافظ دور دای: با توجه به فشار بسیار بالا و یا امکان ورود انواع فلزات در محفظه داخل پلت احتمال بروز شکستگی و یا ترک خوردگی دای به وجود می آید لذا تعدادی از شرکت های تولید دای اقدام به ایجاد لایه کنترل فشار با قطر بیشتر در پوسته خارجی دای می نمایند که علاوه بر حذف امکان شکستگی و کاهش خاکه تولیدی، باعث افزایش استحکام پلت تولید شده نیز می گردد.

۷- زمان ساخت دای: دستگاه مته دای دارای چندین بازوی ایجاد سوراخ بوده که بالطبع در صورت بالاتر بودن تعداد مته ها زمان تولید دای کاهش می یابد. این دستگاهها در انواع تک بازو، دو بازو، چهار بازو و هشت بازو طراحی گردیده است.

در صورت به بکارگیری مدل هشت بازو بنابه قطر داخلی دای، سایز سوراخ و ضریب فشردگی، زمان تحویل انواع دای بین ۸ تا ۱۴ روز می باشد.

 

 

دای پلت , دای cpm , دای ptn , دای میویانگ , دای و رولر , دای استیل , دای میگو , دای آبزیان , دای درجه یک , دای پلت , die muyang , die cpm ,die دای و رولر