Search
Close this search box.

ماردون و دای اکسترودر

فرآیند اکسترود کردن در خوراک آبزیان امکان استفاده جیره با گوناگونی بیشتر مواد اولیه را داده و همچنین باعث عطر و طعم بهتر محصول و کاهش مقدار ضایعات می گردد. به کارگیری بهینه اکسترودر و کنترل دقیق فرآیند حرارتی به ضریب تبدیل و فرآوری مواد اولیه که شامل دمای بالا، زمان کوتاه فرآیند شامل ژلاتینه شدن نشاسته جیره، دناتوره شدن پروتئین ها، تغییر ساختار یا بازسازی دوباره ساختاری اجزا جیره و ارتقا خاصیت اکسپند شدن اکسترود می باشد کمک می کند.

از بخش های بسیار مهم اکسترودر دای و ماردون اکسترودرها هستند، خوردگی و ساییدگی ماردون و دای اکسترودر تاثیر به سزایی بر روی ظرفیت و کیفیت خوراک اکسترودر تولیدی دارد، خوردگی قطعات فلزی منجر به آلودگی فلزات سنگین می شود.

ماردون اکسترودر: در فرآیند اکسترود کردن مواد اولیه از کانال ماردون به سمت جلو هدایت شده و اصطکاک بین مواد اولیه و ماردون باعث ایجاد خوردگی و سایش در ماردون می شود. خوردگی باعث افزایش فاصله بین ماردون و لایه داخلی سیلندر اکسترودر شده و منجر به کاهش شدید ظرفیت خروجی اکسترودر و افزایش مصرف انرژی می گردد از طرف دیگر تعویض ماردون ساییده شده نیازمند زمان زیادی می باشد.

در ماردون های جدید از آلیاژ کروم ۳۸ که نوعی آلیاژ آستیل و آلومینیوم استفاده می شود که با سختی سازی انجام شده عمر ماردون اکسترودر دو تا دو و نیم برابر شده، به عنوان مثال ماردون معمولی یک اکسترودر که می تواند ۲۰۰۰ تن ذرت را فرآوری کند در اکسترودر با ماردون جدید این عدد به ۶۰۰۰ تن می رسد.

دای اکسترودر: دای های جدید اکسترودر با انجام عملیات ویژه حرارتی و فرژ از ترکیب آلیاژی ویژه تهیه شده است. بهره گیری از فرآیند حرارتی تحت خلا، طراحی سوراخ های ورودی متفاوت، کاهش حداقلی تغییر شکل سوراخ پس از تولید تناژ بالا باعث ایجاد کیفیت بهتری در دای های اکسترودر و خوراک تولیدی شده است. سختی سطحی دای از ۵۵ – ۵۰ راکول به ۶۳ – ۵۸ راکول رسیده همچنین با ایجاد سیستم جدید تولید دای اکسترودر آلودگی های سدیم نیتریت و پتاسیم دی کرومات کاهش یافته است لازم به ذکر است با تولید دای اکسترودر با روش قدیمی این مواد در فرآیند آبکاری و سختی سازی تولید می شوند و باعث آلودگی فلزات سنگین در خوراک تولیدی می گردد.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
اکسترودر , ماردون اکسترودر , سیلندر اکسترودر , اکسترودر میویانگ , مویانگ , فمسان , قطعات فمسان , اکسترودر لطفی , اکسترودر دوشفت , اکسترودر جفت شفت , شفت اکسترودر , اکستروژن , اکسترودر اندریتز , قطعات اندریتز , Muyang extruder , andritz extruder , Famsun extruder